سیاسی

پنج شنبه, 04 مهر 1398

رییس جمهوری در نشست مطبوعاتی در نیویورک

نشست مطبوعاتی رئیس جمهوری با رسانه‌های بین المللی در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های بین‌المللی در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر ضرورت استقرار صلح در منطقه و پایان جنگ خونین در یمن، اظهار کرد: ما در سفرمان به مقر عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز را اعلام کردیم که در مسائل مربوط به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان راهکار مناسبی برای تفاهم و همکاری بیشتر جهت تامین امنیت و پایان یافتن جنگ یمن را عملیاتی می‌کند.

وی افزود: ما همچنین درباره مسائل دو جانبه میان کشور خودمان با سایر کشورهایی که در سفرمان با آنها دیدار داشتیم، گفت‌وگو کردیم. روحانی با تاکید بر اینکه نطق وی در سازمان ملل چهار چوب سیاست‌های جمهوری اسلامی برای تامین صلح جهانی را مشخص کرد گفت: ما همچنین گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها و اندیشمندان آمریکایی داشتیم که البته آف د رکورد بود اما در آن‌ها مسائل خوبی مطرح شد و به نظرم گفت‌وگوهای مفیدی را انجام دادیم.

رییس جمهوری در نشست مطبوعاتی در نیویورک

در ادامه رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار  CBS مبنی بر اینکه آیا ایران می‌تواند اسنادی نشان دهد که مشخص کند موشک‌های پرتاب  شده به سمت تاسیسات آرامکو نه از جانب شما که از جنوب و از سوی یمن پرتاب شده‌اند، اظهار کرد: یک حمله‌ای به تاسیسات نفتی شده است آن وقت چرا ما باید توضیح دهیم؟ ما در فارسی مثلی داریم و می‌گوییم نه سر پیاز هستیم نه ته پیاز. یک جنگ خونین در منطقه رخ داده که بی ثمر و غلط است و در چنین جنگی مردم یمن نیز حق دفاع مشروع از خود دارند و باید که از خود دفاع کنند.

روحانی تصریح کرد: نیروهای یمنی دارای موشک‌های برد بلند هستند و پهپاد هم دارند و این چیزی نیست که از کسی پنهان مانده باشد. آن‌ها بارها به مناطق مختلف عربستان حمله کرده‌اند. پس آن‌هایی که به ما اتهام می‌زنند باید خودشان مدرکی علیه ما نشان دهند که اگر چنین حمله‌ای ازجنوب انجام نشده یا از شمال و از شرق بوده، پس مدرکش کجاست؟ آن مدرک را ارائه کنند.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با سران سه کشور اروپایی که بیانیه‌ای درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات آرامکو منتشر کرده بودند، اظهار کرد: من با رهبران برخی کشورهای اروپایی که اظهارات نادرستی درباره ایران داشتند گفت‌وگو کردم و از آنان پرسیدم مدرک شما علیه ما چیست. پاسخ آن‌ها این بود که ما مدرکی نداریم اما فکر می کنیم توانمندی یمن کمتر از چنین حمله‌ای است و من هم در پاسخ گفتم آیا عدم شناخت شما از توانایی‌های یمن دلیل می‌شود که به دیگران تهمت بزنید و آن‌ها دیگر جوابی نداشتند که بدهند.

روحانی یادآور شد: من به آن‌ها گفتم که اگر مدرکی دارید شخصا برای من ارسال کنید. اما بایدبگویم که به جای این حرف‌ها لازم است که شعله‌های جنگ را خاموش کرد.من به سران کشورهای انگلیس آلمان  و فرانسه که مشغول ارسال اسلحه برای جنگ یمن هستنداعلام می‌کنم که این کار را متوقف کنند و به جای آن برای استقرار صلح وارد گفت‌وگو با عربستان شوند. یمنی‌ها آمادگی خود را برای این گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند به شرطی که امارات و عربستان حملات خودرا متوقف کنند اما تا به حال که چنین نشده است و عربستان حملات خود را به زنان، کودکان و مردم بی‌گناه یمن ادامه داده است.

یکشنبه, 31 شهریور 1398

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز از اجرای  اصل ۳۰ قانون اساسی می گوید

 حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز : " به نظرم اصل ۳۰ قانون اساسی به صورت خیلی‌خوب الان در آموزش و پرورش اجرا می شود"

اصل ۳۰ قانون اساسی جهت اطلاع: "دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد!"

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز از اجرای  اصل ۳۰ قانون اساسی می گوید

 

شنبه, 30 شهریور 1398

بیانیه تحلیلی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص مسائل آموزش وپروش و آغاز سال تحصیلی 98-99
وزارت آموزش و پرورش در روزهای اخیر با معرفی جناب آقای محسن حاجی میرزایی به عنوان گزینه وزارت از سوی ریاست محترم جمهوری و کسب رای اعتماد بالا از سوی مجلس شورای اسلامی، با انرژی و توان بالاتری به استقبال مهر ماه می رود.
اگرچه آموزش و پرورش با مشکلات و چالش های فراوانی در طول سال های گذشته مواجه شده ولی حضور یک مدیرباتجربه که همکاری نزدیکی با تمامی اعضای هیات دولت داشته و همچنین مورد اعتماد اکثریت قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارگرفته ، می تواند به عنوان نقطه قوتی برای نظام آموزشی کشور باشد تا در پرتو چنین اجماعی، اراده محکمی شکل بگیرد که امکان بسیج ظرفیت های سیاسی و اجتماعی پیرامون نیازهای آموزش و پرورش را افزایش داده و اعتماد عمومی به مدیران و عملکرد نظام آموزشی را ارتقاء دهد .

بیانیه تحلیلی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص مسائل آموزش وپروش و آغاز سال تحصیلی 98-99
جشن اول مهر :
بدون تردید اول مهر هر سال پرتحرک ترین وهیجان انگیزترین روز در ایران است ، 41 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و قریب به 03 میلیون نفر از اولیا، چرخ بزرگترین دستگاه انسان سازی کشور را برای یک سال تحصیلی دیگر به حرکت در می آورند. حضور ریاست محترم جمهوری و اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مدارس مختلف کشور و با شکوه برگزار کردن مراسم روز اول مهر، حاکی ازاهمیت آموزش کودکان و نوجوانان و آینده سازان کشور می باشد .
در اولویت قرارگرفتن آموزش و پرورش :
آموزش و پرورش زیربنایی ترین نهاد کشور است که هزینه کردن در آن به منزله سرمایه گذاری برای وضعیت حال و آینده کشور است چرا که نمی توان آموزش و پرورش ضعیف و ناکارآمدی داشت و همزمان به درجات بالایی از توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دست یافت. بنابراین نظام و دولت باید نگاه خودرا به نهاد آموزش و پرورش متحول سازند. در حال حاضر کمتر ناظر واقع بینی می تواند این واقعیت تلخ را نادیده بگیرد که آموزش و پرورش در زمره اولویت های مهم دولت هانبوده است. در ابتدای دولت یازدهم، راهبرددولت این بود که از طریق تنظیم مناسبات خارجی و رفع تحریم ها می توان مشکلات کشور را حل کرد. لذا با عطف توجه گسترده به مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی،نگاه دولت به برخی از مسائل مهم داخلی نظیر آموزش و پرورش از اولویت
اصلی خارج گردید و یا حتی باکم توجهی روبرو شد. به نظرما،امروز آموزش و پرورش جزء مصلحت های ملی مهم کشور است ما به عنوان یک تشکل سیاسی در شرایط حساس فعلی به دنبال تحقق مصلحت حزبی و حتی گفتمانی خود نیستیم بلکه به دنبال امید آفرینی در جامعه و حفظ روحیه ملی هستیم وبراین باوریم که برای ارتقای امید اجتماعی،تنها تمرکز بر پروژه های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی که امکان افتتاح فوری و مشهود را در کوتاه مدت و میان مدت دارند کفایت نمی کند ،بلکه دولت باید توجه ویژه به ارتباط قوی با بدنه جامعه به ویژه قشر عظیم فرهنگیان به عنوان گروه مرجع جامعه داشته باشد. امروز در حالی که در دو سال پایانی دولت قرار گرفته ایم علیرغم تمامی فشارها و محدودیت هایی که داریم جامعه گسترده فرهنگیان انتظار دارد که آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد. در اولویت بودن، فقط افزایش حقوق فرهنگیان نیست بلکه دولت باید نشان دهد که تمرکز بیشتری روی آموزش و پرورش دارد و این موضوع برایش اولویت دارد. فرهنگیان و ذینفعان آموزش و پرورش به خوبی میزان توجه و اولویت دولت را تشخیص خواهند داد. بنابراین در دو سال باقیمانده دولت حتی اگر توان مالی و بودجه ای بالایی برای تحول در آموزش و پرورش نداشته باشد حداقل اراده خود را برای توجه به مسائل و چالش ها نشان دهد. برای هر حرکت تحولی تاثیرگذار دوسال زمان کمی نیست خیلی از نقاط عطف تاریخ و چرخش های بزرگ در زمان بسیار کوتاه تری صورت گرفته است. مسئله ما فعلا زمان کم یا زیاد نیست بلکه اراده و باور به اینکه می توان کاری کرد مهمتر است. جامعه عظیم فرهنگیان نیاز به نگاه عمیق و نظامند و باور به تغییر وضعیت موجود از سوی مسئولان ارشد دارد. البته همه مسائل آموزش و پرورش به سرعت و در طول مدت کوتاهی قابل حل نیستند اما اقدام برای اصلاح امور وبهبود آن در این مدت هم امکان پذیراست. توجه بیشترو پرداختن به مسائل و موضوعات آموزش و پرورش در جلسات هیات دولت می تواندبخشی ازکاستی هاوعقب ماندگی های گذشته راجبران کندبه عنوان مثال در اکثر مناسبت ها و وقایع مهم کشوربه آموزش و پرورش و وزیر آن کم توجهی می شود،اصلاح رفتارها و نگرش های اعضای دولت و نوع نگاه و رویکرد آنها به نهاد آموزش و پرورش می تواندبه ارتقاء جایگاه آن کمک نماید . امید است که دولت به ویژه شخص ریاست محترم جمهوری با اصلاح رویه موجود تلاش و اهتمام ویژه خود را برای تغییر رویکرد نسبت به نظام آموزش وپرورش، مبذول نمایند .
نیروی انسانی :
کم توجهی به شان و منزلت معلمان، بزرگترین چالش نظام آموزشی در طول سالهای گذشته بوده و هست که مسئله چالش نیروی انسانی هم به عنوان یک معضل بزرگ به این موارد اضافه شده است. بسیار مایه تاسف است که در کشوری که سالانه یک میلیون دانشجوی جدید در دانشگاههایش پذیرفته می شوند. نظام آموزشی آن از کمبود معلم رنج می برد و حرفه ای ترین و ماموریت گراترین دانشگاهش ،که دانشگاه فرهنگیان باشد، با کمبود شدید استاد و فضای آموزشی مواجه است وگسترش بی رویه پردیس های آن فقط روند بی کیفیتی در آینده نظام آموزشی را تشدید می کند. چرا در کشور هم افزایی لازم وجود ندارد که از ظرفیت عظیم نظام آموزش عالی برای جذب دانشجوی تربیت معلم استفاده شود تا آموزش و پرورش هرساله به جذب نیروهای غیر تخصصی و ناکارآمد
اقدام نکند ؟واقعا روشن نیست چرا دولت محترم کمبود 033 هزار معلم آموزش و پرورش در سه سال آینده را از ظرفیت موجود نظام آموزش عالی کشور منطبق با استانداردهای تربیت معلم جبران نمی کند؟ آیا این موضوع از مصادیق مشخص عدم برنامه ریزی و نبود تلاش مناسب در دولت نیست؟! دانشگاه فرهنگیان که فارغ التحصیلان آن می بایست نسل آینده کشور را تربیت نمایند نباید به مثابه یک جزیره جدا افتاده از سایر دانشگاههای کشور باشد. چرا این دانشگاه به لحاظ رتبه و جایگاه، حداقل در بین 03 دانشگاه برتر کشور نیست و چرا باید نسبت استاد به دانشجودر آن ی 4 به 03 باشد؟ آیا با این نسبت استاد به دانشجو می توان انتظار خروجی معلم حرفه ای و با کیفیت داشت؟فضای فرهنگی وسیاسی بسته ومحدوددرپردیس های دانشگاه فرهنگیان نمی تواندمعلمانی تربیت
کندکه بتوانندبه نیازهای علمی ،آموزشی وتربیتی دانش آموزان پاسح دهند .
اتفاقات اخیردربرخورد بایکی ازکارکنان دانشگاه فرهنگیان به خوبی جایگاه نازل علمی وفرهنگی متولیان آن رانمایان نمودمتاسفانه درسال های اخیراین دانشگاه به منبع توزیع امتیازمادی ومعنوی برای گروهی خاص تبدیل شده که باپنهان کردن خوددرپشت عناوین مقدس به دنبال استفاده ازمواهب مادی هستندوعملادانشگاه راسنگری بر ای مبارزه بادولت مستقرنموده اند. بنابراین نظام آموزش عالی کشور و کل دولت باید به این موضوع حساسیت داشته باشد و توان و انرژی ویژه برای این بخش بگذارد. همانطور که صنعت، کشاورزی و نفت مورد توجه جدی نظام آموزش عالی کشور است، باید تربیت معلم هم در صدر اولویت های نظام آموزش عالی کشور قرار گیرد. لذا نوع نگاه به تربیت معلم به عنوان یک بسته آموزشی باید مورد بازنگری قرار گیرد. این چگونه برنامه ریزی
آموزش عالی است که سالانه یک میلیون نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند ولی نظام آموزش عالی نمی تواند منطبق با استانداردهای تربیت معلم، سالی 433 هزار نیروی با کیفیت تربیت و تحویل آموزش و پرورش نماید؟!! اینکه گفته شود این موضوع صرفا وظیفه آموزش و پرورش است و سایر بخش ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دخالتی در این موضوع ندارد قابل قبول نیست .دولت به عنوان یک مجموعه حاکمیتی باید برای حل مشکل کمبود معلم در نظام آموزش و پرورش برای 0 الی 1 سال آینده برنامه ریزی دقیق و حساب شده داشته باشد .
ارتقا منزلت و معیشت معلمان :
یکی از مهمترین و اصلی ترین اولویت های وزارت آموزش و پرورش، ارتقا معیشت و منزلت معلمان است. آموزش و پرورش در شرایط خطیر و پیچیده امروز کشور نیاز به آرامش و ثبات دارد. نپرداختن بدهی ها و معوقه های فرهنگیان بسترساز برخی اقدامات غیر متعارف و آرامش زدا در آموزش و پرورش است که انتظار می رود دولت محترم به صورت شفاف بدهی ها و معوقات قبلی آموزش و پرورش را که پرداخت آنها اجتناب ناپذیر است و به نوعی تعویق آنها مرتبا دامنه و عمق نارضایتی ها را افزایش می دهد تسویه نماید. بنابراین دولت و حاکمیت می بایست در سال جدید تحصیلی در صدد جبران نواقص و کمبودهای گذشته برای معلمان و نظام آموزش و پرورش برآیند و این موضوع را در ردیف اولویت های مهم خود قرار دهند. البته روشن است که با توجه به تحریم
های گسترده و فشارهای بین المللی وسعت عمل دولت برای افزایش مستقیم حقوق معلمان زیاد نیست اما همین وضعیت جدید و وجود فشارها و کمبودهای فعلی می تواند فرصتی برای تغییر وضعیت معلمان درنظر گرفته شود .
فرهنگیان به عنوان یک قشر پیشرو و مرجع جامعه همواره در طبقه متوسط جامعه قرار داشته اند اما در اثر توجه ناکافی به وضعیت معیشتی و منزلتی آنها، بیم خارج شدن آنها از طبقه متوسط جامعه و افتادن آنها به طبقه پایین وجود دارد که نتیجه بلافصل این روند، ضعف شدید جامعه مدنی و گسترش جریانات پوپولیستی در کشور است به ویژه آنکه با توجه به انتخابات های متعدد در کشور در صورتی که لایه های پایین جامعه فربه تر شود و صدای آنها توسط دولت و حاکمیت شنیده نشود خطر به قدرت رسیدن پوپولیست ها بیشتر نمایان می شود. لذا حمایت و ارتباط سازمان یافته با معلمانی که در دهک های پایین جامعه قرار دارند باید در اولویت کاری وزیر جدید آموزش و پرورش قرار گیرد. افزون براین اجرای دقیق و کامل طرح رتبه بندی معلمان با ارایه لایحه به مجلس شورای
اسلامی و اختصاص بودجه مناسب به آن در بودجه سال آینده از خواسته های بحق فرهنگیان سراسر کشوراست .
القاء ناکارامدی نظام آموزشی :
در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی وزارت آموزش و پرورش القای ناکارآمدی نظام آموزشی در اثر بازتولید کردن و تعمیق بی عدالتی آموزشی و همچنین ناامیدی مردم و ذینفعان از بهبودی وضعیت آموزش و پرورش است بنابراین در فرصت دو سال باقیمانده و با توجه به فرصت حضور آقای حاجی میرزایی که سابقه حضور فعال و موثر در هیات دولت و تعامل با وزارتخانه هارا دارد، باید تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود را برای حل چالش ها و معضلات موجود به کارگرفت ودرجهت توسعه عدالت آموزشی وکاهش تنوع مدارس اقدام نمود. درسال های گذشته باابداع مدارس خاص اصل مترقی آموزش رایگان مخدوش شده وعملاکمتردانش آموزی بدون پرداخت پول می تواندتحصیل کند. باپیشوندوپسوندهای ظاهراقانونی، مدارس دولتی ازدسترس عموم
مردم خارج شده وبادریافت هزینه های غیرقانونی درواقع مدارس دولتی حکم کیمیاراپیدا کرده است.آنچه درقوانین آمده مشارکت داوطلبانه وغیراجباری اولیابه مدرسه است ،درحالی است که این امربه پوستین وارونه تبدیل شده است .
خروج آموزش و پرورش از روزمرگی :
تجربه ناموفق ورود وزیران و مدیران ارشد گذشته به مسائل جاری و اجرایی خرد آموزش و پرورش نشان داده که جایگاه و نقش مواضع و رویکردهای راهبردی در آموزش و پرورش به شدت تنزل یافته است لذا از وزیر جدید که سابقه فعالیت در امور استراتژیک را در سطح کلان کشور دارد انتظار می رود رویکرد و نگرش استراتژیک خود را در قبال مسائل کلان آموزش و پرورش تقویت کند و از افتادن در دام روزمرگی و مسائل اجرایی جاری خودداری نماید تا بتواند آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی و واقعی خود برگرداند .
کاهش اقتدار وزارت آموزش و پرورش :
در طول دو دهه گذشته پیوسته از اقتدار وزارت آموزش و پرورش کاسته شده و بیشترین چالش را دراین ارتباط دولت و مجلس ایجاد کرده اند بطوری که دولت با عدم ثبات و تغییرات پی در پی از اقتدار وزیر و وزارت آموزش و پرورش کاسته است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با دخالت های فزاینده در روند عزل و نصب های مدیران حوزه انتخابیه خود، به تضعیف جایگاه وزارتخانه کمک کرده اند. ادامه وضعیت موجود، جایگاه و منزلت آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان را روز به روز بیشتر تضعیف خواهد کرد. بنابراین از وزیر جدید انتظار می رود در جهت تصحیح روند ناصواب گذشته از اقدامات و عملکرد خود شروع نموده و مانع از دخالت نهادهای بیرونی در روند فعالیت های جاری وزارت آموزش و پرورش شود .
ارتباط با جامعه فرهنگیان و ذینفعان آموزش و پرورش :
از وزیر آموزش و پرورش انتظار می رود که در ارتباط ستاد و مدیریت کلان و میانی آموزش و پرورش با بدنه معلمان و اولیا دانش آموزان و دیگر ذینفعان را تقویت کند چون دولت همواره خود را در برج عاج و در سطح بالا تصور کرده و نمی تواند صحبت و گفتگوی برابر با جامعه ذینفعان را داشته باشد. بی اعتمادی در درون جامعه گسترده فرهنگیان و همچنین ذینفعان آموزش و پرورش افزایش یافته، لذا ضرورت دارد که از ظرفیت رسانه ها به ویژه صداوسیما در جهت اقناع و آگاه سازی استفاده بهینه صورت گیرد. تلویزیون یک ظرفیت بزرگ برای آموزش و پرورش است، باید آموزش و پرورش و تلویزیون یک آشتی تمام عیار با یکدیگر داشته باشند تا ارتباط با توده مردم که ذینفعان اصلی آموزش و پرورش هستند بیشتر گردد و سرمایه اجتماعی در نظام بنیادین و اساسی آموزش و پرورش ارتقا یابد. علاوه براین، حضور و فعالیت آموزش و پرورش در فضای مجازی ،که خودرا به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر بر جامعه تحمیل کرده، باید حساب شده وموثرباشد. فضای مجازی پیرامون موضوع آموزش و پرورش و دغدغه ها و چالش های آن رهاشده و نامتوازن است . باید وزارت آموزش و پرورش با تعامل و ارتباط فعال با کلیه فعالان فضای مجازی، ظرفیت این بستر را در خدمت اهداف و فعالیت های موثر نظام آموزشی سازماندهی کند .
استفاده از ظرفیت منتخبین فرهنگیان سراسر کشور در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان :
یکی از اقدامات قابل دفاع وزیر سابق آموزش و پرورش برگزاری دو انتخابات برای تعیین نمایندگان فرهنگیان سراسر کشور در صندوق ذخیره فرهنگیان )انتخاب 30 نفر ( و شورای عالی آموزش و پرورش )انتخاب 460 نفر ( بوده است که متاسفانه از این ظرفیت های ایجاد شده به نحو مطلوبی استفاده نشده بطوریکه هنوز با گذشت جهارماه از انتخاب سه عضو شورای عالی آموزش و پرورش با رای فرهنگیان سراسر کشور علی رغم انجام کلیه امور اداری مربوطه هنوز ابلاغ این سه منتخب فرهنگیان صادر نشده و شروع بکار نکرده اند این در حالی است که طبق وعده وزیر سابق قرار بر این بوده که از ظرفیت هر 460 نفر در فعال سازی کمیسیون های تخصصی ذیل شورای عالی آموزش و پرورش و شورا های آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها استفاده بهینه صورت پذیرد
ضعف درقدرت چانه زنی :
اگرچه نیروهایی زیادی از درون آموزش و پرورش به لایه های مختلف نظام سیاسی وارد شده اند ولی هنوز آموزش و پرورش لابی قدرمندی در حاکمیت ندارد و مسئولان ارشد عمدتا در مواضع اعلامی خود جنبه حمایت از آموزش و پرورش و معلم را برجسته می کنند ولی در عرصه اعمال سیاست ، فعالیت ها، برنامه ها و موضوعات دیگر را در اولویت قرار می دهند. در عرصه رسانه و مطبوعات هم جریان های قوی برای حمایت معلم و آموزش و پرورش وجود ندارد . معلمان جوان و فعال باید دست به قلم برده و در مطبوعات قلم بزنند تا هویت معلمی به جایگاه اصلی خود بازگردانده شود. در حال حاضر، بیشترین تلاش افراد موثر و صاحب قلم در عرصه آموزش و پرورش معطوف به نقد تحولات درون وزارتخانه و تاثیرگذاری بر قشر معلم و دانش آموز است در
حالی که لابی گری معلمان باید به تاثیرگذاری بر روی سایر اقشار به ویژه ،بروکرات ها و سیاستمداران متمرکز شود تا بستر تغییر شرایط موجود به نفع نهاد آموزش و پرورش به وجود آید .
ارتقا کیفیت آموزشی :
از وزیر جدید انتظار می رود تمرکز و توجه جدی بر ارتقاء کیفیت آموزشی و مدرسه محوری داشته باشد. بی عدالتی آموزشی مهمترین و نزدیکترین تهدید فراروی نظام آموزشی است که به صورت سیستماتیک خود را در قالب ها و شکل های مختلف در درون نظام آموزشی کشور بازتولید می کند. وزارت آموزش و پرورش باید در دو سال باقیمانده، کارآمدی خود را در تقویت کیفیت آموزشی به ویژه در مدارس دولتی نشان دهد. در حال حاضر نیاز جدی است که دولت دستاورد ملموس و مشخصی در جهت تقویت عدالت آموزشی داشته باشد. به طوری که هم باید اصلاحات ساختاری در درون نظام آموزشی و نظام کنکور صورت گیرد و هم در جهت افزایش توانمندی معلمان مدارس دولتی و کیفیت آموزشی دانش آموزان این مدارس گام های جدی برداشته شود .
اقتصادآموزش وپرورش :
در سال های گذشته همواره نام آموزش وپرورش باکسری بودجه و بدهی های ریز و درشت به معلمان همراه بوده است، این درحالی است که دولت ومجلس همواره ادعای توجه به آموزش وپرورش راداشته اند.در دهه های پیش کمتر شنیده و یا دیده شده که مطالبات فرهنگیان بدون تاخیر پرداخت شود .
همیشه این سئوال را فرهنگیان از خود می پرسند که آیا امکان تصویب بودجه بدون کسری برای آموزش وپرورش وجو دندارد؟
اکنون که اقای طیب نیا وزیر خوشنام و کاردان پیشین اقتصاد به عنوان مشاور اقتصادی آقای حاجی میرزایی منصوب شده اند،آیاامکان حرکت در جهت بودجه بدون کسری در آموزش وپرورش فراهم خواهدشد؟
اگرهمین یک دستاوردباحضورآقای طیب نیادرآموزش وپرورش ممکن گردد،مسلمادستاورد کمی نخواهدبود . امید است که در پرتو نگاه منطقی و صحیح نظام و دولت به نهاد آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین نهاد توسعه همه جانبه و پایدار کشور نسلی دیندار، آگاه، مسئولیت پذیر و قانون گرا برای آینده کشور تربیت گردد .
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی
شهریور 98

پنج شنبه, 28 شهریور 1398

ناکامی آمریکا در پروژه محکوم‌سازی ایران

تلاش ایالات متحده آمریکا در نشست اخیر شورای امنیت برای صدور بیانیه علیه ایران با مخالفت سایر اعضاء ناکام ماند.
به گزارش ایسنا، نورنیوز خبر داد: در نشست عادی شورای امنیت که به ریاست روسیه برگزار شد، گزارش دبیر کل در خصوص عملیات یمنی ها علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان قرائت شد. در این نشست که با موضوع بررسی تحولات یمن برگزار شد، نماینده آمریکا در شورای امنیت، سعی کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر این حمله قلمداد کرده و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی در خصوص این ادعا کند.

ناکامی آمریکا در پروژه محکوم‌سازی ایران
با این حال ادعای مخدوش مقامات آمریکایی، از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به چالش کشیده شد.
در این نشست که با بی اعتنایی سایر اعضاء شورا نسبت به طرح اتهامات آمریکا علیه ایران همراه بود کشورهای عضو نسبت به افزایش تنشها در بحران یمن ابراز نگرانی کردند.
نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از ناکامی در جلب حمایت اعضای دیگر در خصوص مقصر جلوه دادن ایران، پیشنهاد دیگری را مبنی بر برگزاری جلسه بسته و غیر علنی شورای امنیت با هدف صدور بیانیه در خصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان را مطرح کرد اما نماینده روسیه، این پیشنهاد را نیز نپذیرفت.
نماینده روسیه به عنوان رییس دوره ای شورای امنیت اظهار داشت : هنوز تحقیقات مستند و جامعی در خصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان صورت نگرفته و در نتیجه، زمان مناسبی برای صدور بیانیه شورای امنیت نیست.
متعاقبا، روسیه تاکید کرد که لازم است اعضای شورای امنیت بر روی صدور بیانیه ای جامع در خصوص تحولات یمن در آینده با یکدیگر همکاری کنند.

پنج شنبه, 28 شهریور 1398

حاجی‌میرزایی: نمی‌توانیم کنکور را برداریم

وزیر آموزش و پرورش: امروز برخی دانشگاه‌ها توانسته اند در آخر خط، ملاک‌های دیگری برای ارزشیابی قرار دهند و از ظرفیت های استارتاپ ها و گروه‌های کارآفرینی بهره مند شوند. نمی‌توانیم کنکور را برداریم باید در کنار آن متقاضیانی دیگری بگذاریم که نسبت به آلام مردم احساس مسئولیت کرده و جهت گیری را به سمت خودش ببرد.

حاجی‌میرزایی: نمی‌توانیم کنکور را برداریم

سه شنبه, 26 شهریور 1398

سعید لیلاز: من از مخالفان مذاکره با آمریکا از موضع ضعف هستم / می‌توانیم شرط لغو تحریم‌ها مطابق آنچه در برجام است را برای مذاکرات دنبال کنیم تا چندماه پیش تهدیدها و تحریم‌های طرف غربی به‌گونه‌ای بود که امکان مذاکره شرافتمندانه را از ایران می‌گرفت و طبیعی است که همه سیاستمداران، دیپلمات‌ها و کارشناسان از طیف‌های مختلف سیاسی، یکصدا بودند که نباید وارد مذاکره شد.
در ماه‌های اخیر اما از چند نظر، تغییراتی در شرایط ایجاد شده است. دیگر در موضع ضعف نیستیم چراکه اقدامات ما در زمینه کاهش تعهدات برجامی در کنار تقویت موضع نظامی ایران در ماه‌های اخیر، شرایط را تغییر داده است.
از سوی دیگر اقتصاد ایران درحال بازیابی است و شاخص‌ها روند مثبتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته‌اند.
تمایل طرف‌های غربی به مذاکره با ایران به خوبی نشان می‌دهد که زمان به زیان طرف مقابل در حال سپری شدن است و این امتیاز بزرگی برای ماست.
ما می‌توانیم شرط لغو تحریم‌ها مطابق آنچه در برجام است را برای مذاکرات دنبال کنیم.

سعید لیلاز: من از مخالفان مذاکره با آمریکا از موضع ضعف هستم

سه شنبه, 26 شهریور 1398

اتحادیه اروپا: از ایران می‌خواهیم کاهش تعهدات جدید را متوقف کند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا درباره عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست هرگونه کاهش تعهدات جدید در چارچوب برجام را متوقف کند.

اتحادیه اروپا: از ایران می‌خواهیم کاهش تعهدات جدید را متوقف کند.

 

سه شنبه, 07 اسفند 1397

نظر رئیس فراکسیون امید پیرامون استعفای ظریف

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در نشست شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که با حضور سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه پیرامون استعفای ظریف برگزار شد با اشاره به سابقه آشنایی دیرینه خود با وزیر امور خارجه ،گفت:آقای دکتر ظریف یک چهره با تدبیر و با درایت و متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی است و به جرات می توانم بگویم حضور ایشان در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان باعث ارتقا سیاست خارجی کشور در عرصه بین الملل شده است.

وی با اظهار گلایه از تلاش عده‌ای برای تضعیف اقتدار وزیر امور خارجه ،تصریح کرد: کسانی که به دنبال کاهش اقتدار آقای دکتر ظریف هستند خواسته یا ناخواسته جایگاه کشورمان را در عرصه بین الملل تضعیف می کنند.

نظر رئیس فراکسیون امید پیرامون استعفای ظریف

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه آقای دکتر ظریف مدیری امین و پرتلاش و متخصص است ،تاکید کرد:متاسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران برخی موازی کاری‌ها لطمات جدی به روند پیشرفت و توسعه کشور زده است بخصوص در عرصه سیاست خارجی که باید به جد از هرگونه اقدامی که تلقی موازی کاری را در اذهان ایجاد می کند پرهیز کرد.

وی با تاکید بر لزوم یکپارچگی در عرصه سیاست خارجی ،گفت:پیش فرض ما این است که دکتر ظریف با اقتدار به فعالیت های خود در راس دستگاه دیپلماسی ادامه دهد و از رئیس جمهور هم می خواهیم به مانند گذشته قرص و محکم از دکتر ظریف حمایت کنند و مانع این شوند که سرمایه ارزنده ای به مانند آقای ظریف از دولت خارج شود.

در این نشست سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه توضیحاتی درخصوص استعفای وزیر امور خارجه مطرح و با رد برخی شائبه ها در خصوص این استعفا تاکید کرد که استعفای دکتر طریف با هماهنگی رئیس جمهور نبوده است.

یکشنبه, 20 بهمن 1392

شورای هماهنگی جبهۀ اصلاحات در بیانیه‌ای با گرامی داشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از مردم برای شرکت در راهپیمایی بزرگ 22 بهمن دعوت کرد.

دراین بیانیه آمده است: در تاریخ هر ملتی روزهایی که در آن قاطبة ملت به حداکثر همدلی و هم جهتی رسیده باشند، عزیز و به یاد ماندنی هستند و در تاریخ ایران عزیز به راستی 22 بهمن یکی از آن روزهاست که در فرهنگ انقلاب «یوم الله» نامیده می شوند.

دوشنبه, 30 دی 1392

سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس از بدهی 80 هزار میلیارد تومانی 30 نفر به بانک‌ها خبر داد. مصطفی افضلی‌فرد در جلسه شورای اشتغال استان اردبیل اظهار کرد: 30نفر از بدهکاران عمده و کلان بانکی که پرونده‌هایشان در کمیسیون اصل90 مطرح است بیش از 80 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند که در پرداخت آن سهل‌انگاری کرده و دست نگه داشته‌اند. وی تصریح کرد: ما به جای آنکه به سراغ این 30 نفر که 80درصد منابع و معوقات بانکی در اختیار آنهاست، برویم سراغ افرادی می‌رویم که 5میلیون وام گرفته‌اند و هر روز با ارسال اخطاریه‌ها و اجراییه‌ها سعی در تحت فشار قرار دادن آنها هستیم؛ در حالی که به راحتی می‌توانیم از این 30 نفر مطالبات و معوقاتمان را دریافت کنیم. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جالب است که در کشور 60 درصد تسهیلات دریافتی برگشت می‌خورد؛ در حالی که 40 درصد آنها معوقه هستند و 50 درصد تسهیلات دریافت شده نیز درباره غیرمعین به کار گرفته شده و صرف می‌شود. وی با ابراز گله‌مندی از برخی انحصارگرایی‌ها در این زمینه اضافه کرد: جالب است انحصار واردات نهاده‌های دامی را به یکی از این 30 کله‌گنده کشور داده‌اند که به صورت شبکه گسترده سعی در واردات و افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارند؛ در حالی که ما باید براساس شعار مولایمان امام حسین(ع) با هرگونه انحصار مبارزه کنیم. سخنگوی کمیسیون اصل90 با ایراد وارد کردن به آمار اشتغال کذایی که در طول سال اعلام می‌شود، اذعان داشت: اگر 19هزار اشتغالی که امروز رقم آن اعلام شد، صورت گرفته باشد باید از تعداد 60 هزار بیکار این تعداد را کم کنیم و برای 41 هزار بیکار باقی‌مانده برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما زمانی که به سراغ آنها می‌رویم خود آنها با تعجب می‌گویند ما که شاغل نیستیم که به اشتباه اسم ما را به دلیل یاد گرفتن مهارت و فنی یا پرداخت 2میلیون تومانی در لیست اشتغال آورده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی‌ها ادعا می‌کنند که اصلا اشتغالی برای آنها به وجود نیامده در حالی که لیستشان در زمره افراد مشغول است. سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس از بانک‌های عامل نیز خواست به تفکیک پرداخت تسهیلات رقم‌ها را مشخص کنند تا معلوم شود اشتغال واقعی بوده یا نه که اگر باز تعریفی در این زمینه صورت بگیرد، بهتر است. وی افزود:هدف ما این است که اشتغال واقعی ایجاد شود نه اینکه بخواهیم روی کاغذ مانوری بدهیم یا افکار عمومی را فریب دهیم.

دوشنبه, 23 دی 1392

خبرنگار رادیو ان پی ار آمریکا نوشت: تهیه گزارش در ایران دشوار است اما از زمان روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران همه چیز تغییر کرده است.

پرزیدنت روحانی به آغاز نخستین مذاکرات بلندپایه با آمریکا در چندین دهه گذشته کمک کرده است. در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای نیز پیشرفت بسیاری صورت گرفته و دولتش درهای کشور را بر روی خبرنگاران غربی باز کرده است.

اسکات پیترسون خبرنگار کریستین ساینس مانیتور یکی از همین گزارشگران است که پس از چهار سال و نیم توانست به ایران بازگردد.

او می گوید: همه چیز در ایران تغییر کرده است. اول از همه، بنابر آنچه از ایرانیان شنیدم،‌ آنها دوره ی احمدی نژاد را دوره ی بسیار سیاهی می دانند و دوره ی پرزیدنت روحانی را دوره ی امید می دانند.

یکی از دلایل بروز این نوع امید و مشارکت مردم در آینده سیاسی کشورشان این است که آنها بر شک و تردید خود نسبت به سیستم انتخابات کشورشان غلیه کردند و از منازل خود بیرون آمده، رای دادند و روحانی میانه رو را برگزیدند.

حسن روحانی از حمایت بسیار زیادی در میان مراکز مذهبی برخوردار است او نه تنها از حمایت آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران برخوردار است بلکه برخی از قدرتمندترین احزاب میانه رو و اصلاح طلب از او پشتیبانی کرده اند. 

برای نخستین بار در سال های گذشته، مردم احساس خوش بینی دارند.  آنها نمی دهند چه آینده ای در انتظارشان است اما برای آنها امروز بهترین روزگاری است که 6 ماه پیش شاهد آن بودند.

یکی از مورد توجه ترین مسائلی که با آن روبرو شدم، زمانی بود که به نماز جمعه رفتم. در این میان،‌سخنان آیت الله احمد خاتمی به گوشم خورد.  او سخنان معمولی خود را اغاز کرد که شامل اظهارات ضد امریکایی و عدم اعتماد به امریکا می شد. اما به محض اینکه در مورد مسائل داخلی سخن به زبان آورد چشمانش روشن شد و بسیار هیجانزده و عصبانی شد.

او گفت: با تغییرات سیاسی جدید مردم احساس می کنند که زندگی جدیدی به آنها داده شده و امید تازه ای به آنها داده شده است. ما باید به انها{دشمنان} یاداور شویم که ما خوشحال هستیم و به انها اجازه نمی دهیم که فتنه ایجاد کنند.

این مسئله به شما این حس را منتقل می کند که این دست از سیاسیون و تندروهایی که علیه روحانی هستند،‌ در دنیای شک و تردید زندگی می کنند و همچنان بسیار بسیار قدرتمند هستند. باوجود انکه انتخابات، ثابت کرد که انها در اقلیت هستند اما صدای آنها همچنان بلند شینده می شود.

یکشنبه, 15 دی 1392

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "دیپلمات‌های ما نمی‌توانند جزئیات مذاکرات را مطرح کنند"، اظهار کرد: دولت گام اول را در مذاکرات هسته‌ای بسیار خوب برداشت.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود در کنگره «حماسه اقتصادی و نقش متخصصان در دولت جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه "حماسه سیاسی به عهده مردم بود و مردم بسیار خوب آن را خلق کردند"، خاطرنشان کرد: حماسه سیاسی به تصریح رهبری، انتخابات بود. مردم در خلق حماسه سیاسی کوتاه نیامدند و انتخابات جالبی را برگزار کردند.

صفحه1 از2

عضویت در خبرنامه سایت

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی